onsdag 29. januar 2014

Ringmerking, Ringmerket Svarttrost.

 Svarttrost med ring.
 

På søndag 26 jan. satt jeg i fotoskjulet jeg har lagd meg i Julsundet for første gang.
Foringen har pågått i ca. 3 uker, og det har begynt å bli litt aktivitet der.
(Skal komme med et innlegg ang. fotoskjulet senere.)

Blant Svart trostene var det en som hadde ring på foten, og jeg satte 2x converteren på 300 millimeteren for å få nærbilder av ringen.

Ved hjelp av flere bilder kom jeg frem til et nummer som måtte være riktig, og sendte inn data på rapporteringsskjemaet til Ringmerkings sentralen.

 (For å finne Ringmerkingssentralen, gå inn på Stavanger Museum sin side og rapporterings skjema ang. gjenfunn av ringer)
http://www.museumstavanger.no/museene/stavanger-museum/ringmerkingssentralen/

I dag fikk jeg tilbakemelding fra Stavanger Museum, og der kunne jeg lese at Svarttrosten var merket ved Grimstadvatnet på Hareid 11.03.2013.
Avstand fra merkestedet: 66 km.
Og ringmerker Kjell Mork Soot.
(Dette er samme person som merket Smålom ungen som dere kan se på innlegget
"Ringmerking av Smålom" på denne bloggen.)

Jeg kontaktet Kjell og han synes det var morsomt med tilbakemelding, da han hadde merket denne Svarttrosten i egen hage på Hareid.
Han mente også at fuglen var 2 år eller mer da den ble merket.

For meg var dette nok en artig og interessant naturopplevelse.

Håper noen tar en kikk på siden til Ringmerkings sentralen etter å ha lest dette innlegget, slik at de som driver med merkingen kan få flest mulig tilbakemeldinger i fremtiden også.



 Se tilbakemelding fra Stavanger Museum og utsnitt fra bilder under.
Var ikke heldig med formatet på brevet, for å kunne lese det forstørr skjermbildet.



 Her er utsnittene fra bildene som gjorde det mulig å finne ringnummeret.




1 kommentar:

  1. Hi, Really great effort. Everyone must read this article. Thanks for sharing.

    SvarSlett